از ضعف عمومی تا سرطان روده؛ سبوس، درمان‌گر و پیشگیری‌کننده

سبوس یا پوسته‌ی گندم، سرشار از ویتامین ب، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، و سلنیوم است. به طور کلی تمام قسمت‌های فعال و زنده‌ی گندم در پوست آن جمع شده است. علاوه بر مصرف خود سبوس مصرف نان، آرد، و برنج سبوس‌دار می‌تواند بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای انسان را برطرف کند. اما متأسفانه و علی‌رغم این نکات، استفاده از آرد سفید (بدون سبوس) در پخت نان رایج تر است.

بر اساس مطالعات، سبوس گندم غنی‌ترین منبع غذایی فیبر‌های غذایی نامحلول و الیاف گیاهی محسوب می‌شود. فیبر و الیاف گیاهی موجود در سبوس موجب افزایش حجم مدفوع، درمان یبوست، جلوگیری از بروز بواسیر و کاهش بیماری و پیدایش سرطان کولون است. هم‌چنین فیبر موجود در سبوس موجب هضم مواد نشاسته‌ای با سرعت پایین‌تر شده و از بالا رفتن یک‌باره‌ی قند خون جلوگیری می‌کند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج انگلیس، اقدام به مقایسه‌ی اثر سبوس و اثرات هویج، کلم و سیب درتنظیم دستگاه گوارش و یبوست میان ۱۹۰۰۰ فرد سالم و طبیعی کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر چه سبزیجات و میوه‌ها به‌عنوان ملین اثرات خوبی بر عملکرد روده‌‌ی انسان دارند، اما میزان این اثر هرگز با تأثیر سبوس بر روده‌ها قابل قیاس نیست. جالب است بدانید برای رسیدن به چنین اثری باید ۵ فنجان کلم یا هویج پخته خورده شود تا اثر ۵۰ گرم سبوس را در بدن داشته باشد.

جدار خارجی گندم یا همان سبوس، دارای مقادیر زیادی از مواد فسفردار، ویتامین E، ویتامین B، منیزیم، روی، آهن و کلسیم است؛ بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می‌شود. مصرف مداوم سبوس گندم موجب افزایش قد در نوجوانان و کودکان نیز می‌شود.ویتامین E موجود در سبوس از ریزش و سفید شدن زود هنگام موی سر در سنین پایین و میان‌سالی جلوگیری می‌کند. یک قاشق سبوس گندم را با یک لیوان آب جوش دم کنید، سپس آب آن را صاف کرده، دو سوم آن را میل کنید و یک سوم آب آن را به پوست سر‌تان بمالید.

علاوه بر فواید گفته شده، ویتامین‌های موجود در سبوس برای پوست صورت بسیار مفیدند.

همچنین با مصرف روزانه‌ی سبوس گندم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پوکی‌استخوان، سرطان سینه، کم‌خونی، چاقی، چربی‌خون، سرطان روده، بیماری‌های قلبی و عروقی، سوء هاضمه، ‌ضعف اعصاب، ضعف عمومی و جنسی پیشگیری کرد.

تمام اینها تنها چند دلیل از دلایلی‌ست که نشان می‌دهند در مصرف نان سبوس‌دار نباید تردید کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *