تغذیه در سفر

سفر به همان اندازه که می‌تواند مفرح باشد، ممکن است رویه‌ی غذایی ما را به‌هم بزند. معمولاً در سفر محدودیت‌هایی داریم و شرایطی به وجود می‌آید که نمی‌توانیم رژیم غذایی سالم  خود را حفظ کنیم. در سفر به اندازه‌ی کافی با محل اقامت‌مان آشنا نیستیم و نمی‌توانیم از همان‌ فروشگاه همیشگی‌ خریدهای خود را انجام بدهیم. خیلی از هتل‌ها نان رژیمی یا پنیر کم‌چرب برای صبحانه سرو نمی‌کنند و برای رژیم‌های خاص، مثلاً افراد گیاهخوار، غذایی پیش‌بینی نکرده‌اند.

بعضی از ما تفریح و استراحت در سفر را با بی‌تفاوتی نسبت به قواعد و اصول حاکم بر زندگی‌مان در روزهای عادی مترادف می‌دانیم. زمان خواب و بیداری‌مان تغییر می‌کند، در خرج‌کردن بی‌پرواتر می‌شویم و حتی رژیم غذایی‌مان دستخوش تغییر می‌شود؛ با این توجیه که چند روز پرخوری، مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند و در سفر نباید محدودیتی برای لذت بردن ایجاد کرد. بدیهی است که این یک باور غلط است و فقط کافی‌ست بدانیم که برای لذت بردن دوباره از سفر در سال‌های پیش روی زندگی‌مان باید بدنی سالم و روحیه‌ای قبراق داشته باشیم. که هر دوی اینها به سلامت جسم ما بستگی دارد.

۱٫ غذای سالم در سفر جاده‌ای

حتماً همراه خودتان مقداری مواد غذایی مناسب ببرید. سعی کنید خوراکی‌هایی را انتخاب کنید که به یخچال نیاز نداشته باشند. خوراکی‌های مقوی با ماندگاری زیاد، آجیل، خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده‌ای که نیاز به پختن ندارند، میان‌وعده‌های سالم یا پودرهای پروتئینی که هم سالم‌اند، هم جای زیادی نمی‌گیرند و هم انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند. سعی کنید مواد غذایی را طوری بسته‌بندی کنید که طعم و مواد مغذی آن حفظ شود و سالم بماند.

هر کجا که رفتید بازارهای محلی را پیدا کنید و محصولات کشاورزی تازه، سالم و ارگانیک بخرید و مصرف کنید. با این کار خیالتان راحت است که محصولاتی تازه و باکیفیت در اختیار دارید.

پیش از شروع سفر، پرس‌وجو کنید و بهترین و مطمئن‌ترین رستوران‌های مسیر و مقصد سفرتان را بشناسید. می‌توانید در اینترنت جست‌و‌جو کنید و نظر کسانی‌ را که غذای این رستوران‌ها را امتحان کرده‌اند، بدانید تا بتوانید بهتر انتخاب کنید.

۲. غذای سالم در سفر هوایی

خوشبختانه بیشتر خطوط هوایی این امکان را به مسافران خود می‌دهند که غذای خود را انتخاب کنند یا تغییر بدهند. هرچند که این موضوع درباره‌ی همه‌ی خطوط هوایی صادق نیست و هر کدام قوانین و شرایط خود را دارند.

اگر گیاه‌خوار هستید یا شرایط بدنی خاصی دارید حتما مطمئن شوید غذایی که در هواپیما سرو خواهد شد، برای شما مناسب است.

می‌توانید مقداری تنقلات یا ظرفی از خوراکی‌های سالم و مورد علاقه‌تان را همراه خود ببرید و به بسته‌ی غذایی هواپیما دست نزنید. با خودتان میوه‌های خشک، آجیل، سبزیجات تازه و یک بطری آب همراه داشته باشید. نگران نباشید. هیچ منعی برای بردن این‌گونه مواد خوراکی در هواپیما وجود ندارد.

۳. غذای سالم در سفرهای طولانی‌مدتی که جایی را برای اقامت اجاره می‌کنید

حواس‌تان باشد که اگر یک سفر هوایی بین‌المللی در پیش دارید و می‌خواهید مواد خوراکی و غذای‌تان را داخل هواپیما ببرید، از قوانین مربوط به بردن مواد تازه در هواپیما اطلاعات کامل به‌دست بیاورید.

در صورتی‌که پرواز طولانی‌مدتی در پیش دارید، به اندازه‌ی کافی خوراکی‌های مناسب همراه خود داشته باشید تا مجبور نشوید غذاهایی را که دوست ندارید بخورید یا گرسنه بمانید. حواس‌تان باشد از خوردن سیر، پیاز و مواد خوراکی‌ای که بوی آنها دیگران را آزار می‌دهد، پرهیز کنید.

در مجموع فرقی نمی‌کند که شما با وسیله‌ی نقلیه‌ی خودتان سفر می‌کنید یا با قطار، اتوبوس یا هواپیما. در هر صورت می‌توانید تغذیه‌ی سالم خود را از مواد غذایی‌ای که به یخچال نیاز ندارند تأمین کنید. و مهم‌تر اینکه شما که همیشه در مسیر سفر نیستید پس وقتی در یک شهر یا محل اقامت مسافران سکونت دارید کافی‌ست یک فروشگاه خوب و ارزان‌قیمت پیدا کنید که مواد غذایی سالم داشته باشد. پس در سفر هم می‌توانید تا حدودی از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و در عین حال از سفرتان هم لذت ببرید. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *